Jest bardzo wiele sposobów na osiągnięcie sukcesu w procesie rekrutacyjnym i selekcyjnym. Jeśli zależy nam na uzyskaniu maximum skuteczność i efektywność powinniśmy na każdym z tych etapów zastosować pewne wytyczne, jeśli chcemy zakończyć sukcesem nasz proces rekrutacyjny.

Najważniejsze to skupić się na kilku obszarach m.in. na stworzeniu profilu kandydata, doborze grupy docelowej, przygotowaniu ogłoszenia, selekcji aplikacji czy na rozmowie kwalifikacyjnej.
Dostępne są również inne narzędzia selekcji aplikacji jak np. wdrożenie pracownika do organizacji.

Warto przyjrzeć się jednemu z pierwszych działań, czyli – budowaniu ogłoszenia rekrutacyjnego.

Wiele jest zapytań dotyczących tego jak poprawnie napisać ogłoszenie, aby było dobre, co powinno się w nim znaleźć i przede wszystkim, czym zachęcić kandydata. Aby stworzyć dobre ogłoszenie nie wystarczy być dobrym Human Resources trzeba mieć jeszcze żyłkę marketingowca, PRowca i umieć dodać ziarno sprzedaży. Trzeba dane ogłoszenie odpowiednio opakować, zaprezentować a przede wszystkim umieć je sprzedać. Znacząco zwiększy to szanse na pozyskanie wartościowych kandydatów, którzy w konsekwencji staną się odpowiednimi pracownikami

Zadanie które są związane z napisaniem ogłoszenia rekrutacyjnego to przede wszystkim odpowiednie określenie grupy docelowej. Będzie to określać zarówno wygląd jak i treść naszego ogłoszenia oraz miejsce jego dystrybucji. Na treść ogłoszenia ma wpływ branża, do której jest skierowane, oraz fakt, jakich osób poszukujemy – posiadających doświadczenie zawodowe czy też studentów/ absolwentów, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę. Ważne jest również odpowiednie podejście do pokolenia X,Y itd. Kreatywne ogłoszenie napisane specyficznym językiem przez marketingowca, który wykorzystuje np. social media i kieruje je do inżyniera budownictwa – na pewno będzie skutkować mniejszym odzewem w postaci spływu aplikacji, dodatkowo bardzo wielu wartościowych kandydatów wcale mogłoby nie zainteresować się ta ofertą. Nie ukrywając, dlatego właśnie tak ważne jest baczne zwrócenie uwagi na grupę docelową i to właśnie pod nią dopasowanie odpowiedniego przekazu. Będąc na etapie tworzenia grup docelowych warto skorzystać z tworzenia person.

Ogłoszenie rekrutacyjne powinno być skonstruowane tak aby całość współgrała ze sobą i była po prostu czymś więcej niż listą. Treść ogłoszenia powinna być dopasowana do grupy docelowej. W niektórych układach treści ogłoszenia odejście od dawnych standardów będzie widoczne bardziej w innych jednak ta różnica nie będzie zbyt duża. Ogłoszenie musi być przekaźnikiem tego, co chcemy otrzymać i najważniejsze jest to, że ma powodować spływ aplikacji, których oczekujemy- mamy wtedy pewność ze ogłoszenie jest takie jak być powinno, czyli efektywne.

Tworząc ogłoszenie pamiętajmy o wszystkich elementach, które składają się na jego budowę.

– kompletne info o naszej firmie
– konkretna nazwa stanowiska
– dokładny opis zadań
– wymagania jakie stawiamy pracownikowi
– ofertę, która kierujemy dla kandydata
– w jaki sposób kandydaci mogą aplikować na dane stanowisko
Informacja o firmie – najważniejsze jest to, aby były zwięzłe i jak najbardziej wartościowe dla grupy docelowej, dla której są skierowane. Ważna jest odpowiedz na pytanie, w jakiej firmie dana osoba chciałaby pracować i jakie informacje będą dla niej najbardziej wartościowe. Przydatne są odnośniki do stron kariera, jeśli takową stronę prowadzimy. Zamieszczenie w górnej części ogłoszenia wszelkiego rodzaju odznaczeń, które zdobyła firma lub pracodawca jest warte polecenia.
Stanowisko – to pierwszy nośnik informacji dotyczący tego, o jakie faktycznie stanowisko kandydat się ubiega i na czym konkretnie będzie polegać jego praca. Nazwa nieadekwatna będzie skutkować zainteresowanie osób, które po zapoznaniu się z treścią ogłoszenie nie złożą swojej aplikacji oraz osoby, które powinny zapoznać się z treścią ogłoszenie wcale się nim nie zainteresują.
Zadania – treść powinna być całkowicie dopasowana do grupy docelowej. Zawarcie jedynie kluczowych informacji, które potrzebne są na danym stanowisku będą określać, kogo poszukujemy na dane stanowisko. Cała treść powinna być zrównoważona pod kątem obszerności – nie warto przepisywać całej specyfikacji stanowiska, zwłaszcza, jeśli zajmują one kilka stron.

Wymagania – to ten obszar ogłoszenia, w którym powinniśmy jasno określić oczekiwania względem kandydata. Bardziej restrykcyjne opisanie wymagań pozwoli zawęzić nam krąg osób składających aplikacje. Jeśli zależy nam na większym zainteresowaniu nie należy zbytnio zawężać wymagań. Ważne jest pisanie tylko tego, co naprawdę jest ważne tak, aby kandydat sam sobie mógł odpowiedzieć na pytanie czy faktycznie podoła pracy, którą proponuje mu ogłoszenie. Zawieranie w ogłoszeniu wymagań dotyczących organizacji pracy czy też komunikatywności, itd. to ogólniki, które nie niosą za sobą żadnych konkretów. Mogą natomiast sprawić, że zainteresowany kandydat nawet nie przyjrzy się tej ofercie. To właśnie zadaniem, rekrutera jest zweryfikowanie powyższych kompetencji podczas rozmowy z kandydatem. Dobrze skonstruowane ogłoszenie powinno zawierać wymagania dotyczące wykształcenia, doświadczenia w danej branży, znajomość określonych zagadnień czy obsługa programów.
Co oferujemy kandydatowi – w treści ogłoszenia to właśnie jest to miejsce, w którym powinniśmy użyć języka korzyści tak, aby należycie podkreślić te elementy, które oferujemy kandydatowi. Powinna się tu znaleźć informacja o formie zatrudnienia, o dostępnych narzędziach pracy oraz to, co wyróżnia, czyli np. elastyczny czas pracy, pakiet socjalny lub chociażby kultura organizacyjna. Tu zamieszczamy takie informacje, które powinny przyciągnąć kandydatów.
Sposób aplikowania– tu zamieszczamy wszystkie sprawy organizacyjne to znaczy, jakich dokumentów oczekujemy i w jaki sposób kandydat powinien nam je dostarczyć.